The Outback - Reisverslag uit Sydney, Australië van Niels Meijdenberg - WaarBenJij.nu The Outback - Reisverslag uit Sydney, Australië van Niels Meijdenberg - WaarBenJij.nu

The Outback

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

05 Mei 2012 | Australië, Sydney

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden, maar hier is weer een berichtje uit Australië. Na mijn vorige bericht zijn we doorgegaan naar Airlie Beach. Hier hebben we een zeiltocht van 2 dagen en nachten naar de Whitsunday Islands geboekt en daar kregen we 2 nachten in een hostel cadeau dus dat was super. We zijn na de nachten in het hostel dus op een catamaran naar de Whitsunday Islands gevaren. Daar hebben we verschillende keren gesnorkeld en hebben we een aantal stranden bekeken, die behoren tot de mooiste stranden ter wereld. Voor de rest hebben we 2 dagen op die boot geleefd en dat was wel aardig tot ze in de ochtend om half 6 begonnen met varen en je uit je bed rolde niet veel later door de golven.

Na de Whitsunday Islands zijn we via een aantal plaatsjes naar Cairns gereden. Daar hebben we gelijk een paar vrienden van Sydney terug gezien. Na 2 dagen zijn we toen doorgegaan naar Port Douglas en Cape Tribulation. Tussen deze plaatsen zijn we een paar keer gaan zwemmen tussen wat rotsformaties in het tropisch regenwoud en hebben we ook gewoon door het tropisch regenwoud gewandeld. Echter dit laatste is zo vermoeiend, vanwege de luchtvochtigheid, dat we na een half uur blij waren terug te zijn. Ook hebben we hier een wilde krokodil gezien op een riviercruise. Na 2 dagen zijn we terug gegaan naar Cairns waar we ongeveer een week zijn gebleven. We hebben daar in een heel groot hostel geslapen met een zwembad en club erbij dus was super. De reden dat we zolang zijn gebleven is dat er nog meer vrienden van Sydney langs kwamen. Het was wederom een top tijd en het is super soms dezelfde mensen duizenden kilometers verderop tegen te komen. Vandaag kwamen we nog een man tegen die we zo'n 1500km verderop gesproken hadden 3 dagen geleden.

Vorige week zaterdag hebben we koers gezet richting Alice Springs. Alice Springs is de plaats middenin Australië. We hebben er ongeveer 3 dagen over gedaan om daar te komen. Onderweg hebben zo'n 250km gravelroad gehad, wilde kangaroo's gezien en wilde emu's gezien. Het landschap is zo ongelooflijk uitgestrekt en er lijkt soms geen einde aan de weg te komen. Vanaf het moment dat we Cairns hebben verlaten moeten we ook goed opletten dat we op tijd tanken, want het kan zomaar zijn dat er een paar honderd kilometer geen tankstation is. Ook eten we elke dag om half 6, want na zessen word 't donker en word alles een stuk lastiger.

Eenmaal in Alice Springs zijn we naar het westen gereden waar we wat gorges hebben bekeken. Een gorge is een opening in een lange rotsformatie met vaak water en wat begroeiing. Daar hebben we soms ook maar gezwommen ondanks dat het ijskoud was, maar er zijn nou eenmaal geen openbare douches in The Outback. Een dag later zijn we terug naar Alice Springs gereden en eten voor een dag of 5 ingeslagen en een hoop water en zijn we richting de Uluru gereden. Onderweg hebben we weer een heel stuk gravelroad gehad en zijn we naar Kings Canyon geweest.

De Uluru, Ayers Rock, is de bekende rode rots in het midden van Australië. Na wat rondgekeken te hebben in het cultural centre hebben we de rots beklommen tot de top. Dat is niet geheel zonder gevaar, het is op sommige stukken behoorlijk steil en er zijn niet voor niks al meer dan 30 mensen overleden op de Uluru. Wij hebben het gehaald gelukkig. In de avond en de ochtend erna zijn we naar de zonsondergang en zonsopgang gaan kijken bij de Uluru, dat is prachtig. Onderweg hebben we bijna een ongeluk gehad doordat er ineens een aantal kamelen overstaken. Vervolgens zijn we naar de Olga's, ook wat enorme rotsen, gaan kijken en daarna hebben we koers gezet naar Adelaide. Op het moment van schrijven zijn we nog zo'n 800km verwijderd van Adelaide en zijn we ons aan het voorbereiden op de nacht. Afgelopen nacht was het zo'n 6 graden en dat is toch behoorlijk koud in de auto, maar overdag is het lekker warm gelukkig.

Nou ik heb nog iets meer dan een week voor de boeg en dan zijn we weer terug in Sydney. We zijn nu 6 weken onderweg en we hebben zoveel fantastische plekken gezien en zoveel mensen ontmoet. Ik raad iedereen aan hetzelfde te doen!! Ik laat weer van me horen als ik in Sydney ben.

Groeten uit de middle of nowhere,

Niels

• 05 Mei 2012 - 08:00

Bernard:

Niels,

ik heb google maps er maar even bij gehaald om te zien waar al die plaatsen liggen.
    Het ziet er allemaal indrukwekkend uit. Jij klaagt nu met 6 graden in de nacht, maar hier is het nu bevrijdingsdag met amper 10 graden overdag.

Ik wens je nog een heel fijn slot van deze bijzondere reis.

Bernard

• 05 Mei 2012 - 08:09

Ria Holtmaat:

Niels,
    Fijn om weer wat van je avontuur te lezen.
    Kun je al de indrukken nog wat verwerken? Als je ze maar opslaat in je koppie, dit vergeet je nooit!
    Wat een groot land he, soms afstanden, dat je denkt, we zijn alleen op de wereld.
    Geniet nog maar even, voor je het weet is het voorbij.
    Wij genieten nog even van onze laatste dagen op de boerderij, voor we gaan verhuizen naar Emmeloord.
    Momenteel staat de polder in volle bloei van de tulpen, echt Holland dus.
    Niels tot ziens, and take care!

• 06 Mei 2012 - 08:58

Lies:

nou, nou wat een ervaring zeg
    je hebt al wel heel veel dingen gezien en ook veel mensen ontmoet, van heinde en ver. Dat is denk ik het bijzondere van deze reis. het lijkt me ook leuk om mensen weer voor een tweede keer te ontmoeten. het is zo'n groot land en dan toch...maar iedereen wil natuurlijk naar de high lights. Je schreef dat je weer teruggaat naar Sydney, je vliegt natuurlijk vanaf Sydney, blijf je daar dan nog een paar dagen ? en hoe is het metje plannen om nog naar singapore te gaan?
    het einde begint nu een beetje in het zicht te raken. als je thuis bent heb je meteen vakantie zeker, of moet er nog gewerkt worden je zult eerst wel even bij moeten komen, na een heel lange reis met grote
    cultuur- , flora- en faunaverschillen.
    Als jij terugkomt ga ik op vakantie, maar geen vier maanden, zelfs geen vier weken , maar dat maakt niet uit. ik ga naar noord-italie, een gebied waar ik nog nooit ben geweest. ik heb er zin in.
    ik ga 11,12 of 13 juniweg en ik hoop voordat ik wegga je nog even live te zien, al is het maar vijf minuten
    de rest van de verhalen en foto's kom je maar een keer in tilburg laten zien en horen.
    nou niels dit was mijn reactie, rest mij nog te zeggen dat je nog maar heel goed moet genieten. je rugzak zal wel goed gevuld zijn met alle ervaringen en herinneringen en misschien met wwel met toekomstplannen, want je zu zult vastwel tussen de bedrijven door. behalve de mensen van all over the world jezelf zijin tegengekomen en dat zal ook vast wel een positieve uitwerking hebben. .niels veel lieve groeten en tot gauw. Lies

• 07 Mei 2012 - 07:53

Berthy:

He Niels Wat leuk om weer van je te horen Ik ben impressed door je verhalen Wat een gewldige ervaringen Je kunt ondertussen wel zeggen dat je de meest avontuurlijke in onze familie bent tot zover Ik vind het echt te gek voor je . Sprak zaterdag nog een vriend van me uit Australie en kan natuurlijk niet nalaten te vertellen hoe je geniet daar
    Hier gaat alles goed Harimurti is nu in Rome tot volgende week . En dan gaan we in juni weer naar Frankrijk .
    Ik wens je ook namens Harimurti nog een supertijd . Veel lieve groetjes

• 23 Mei 2012 - 20:28

Sjaak En Maria:

Mooi dat je gevaren hebt. Dat je je bed uitrolde doordat de boot begon te varen of door de golven is natuurlijk ook een belevenis, je weet nu of je wel of niet op een boot wil werken en zo kom je vanalles tegen. Wandelen door het regenwoud dat is geweldig, toch? Ook al is het vermoeiend.
    Hier is het ondertussen overdag tussen de 28 en 30 graden, over lekker warm gesproken! Te heet dus voor Sjaak. Maar vanavond onweerde het dus het is op dit moment afgekoeld.
    Bijna een ongeluk gehad!? Kijk toch asjeblieft een beetje uit!!!!!!!!
    Je zult op dit moment wel in Sydney waar je nog maar even goed moet genieten.
    En wat ons betreft: groeten uit the middle of Moergestel oftewel houdoe.

Sjaak en Maria